Z dniem 19.09.2023 r. Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o. o. zakończył udzielanie Pożyczek na Odbudowę Biznesu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Łącznie udzielonych zostało 31 pożyczek na kwotę 12 000 000,00 zł z całości finansowanych z Wkładu Funduszu Funduszy.
W związku z zawarciem Umowy Operacyjnej z Pomorskim Funduszem Rozwoju sp. z o. o. Pomorski Fundusz Pożyczkowy, jako pośrednik finansowy, realizował zadanie wdrożenia oraz zarządzania Instrumentem Finansowym Pożyczka na Odbudowę Biznesu, z którego udzielał pożyczek dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą na terenie województwa pomorskiego.
Pomorski Fundusz Rozwoju sp. z o. o. pełnił rolę Menadżera Funduszu Funduszy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 dla Projektu „Poprawa dostępu pomorskich MŚP do finansowanie inwestycji poprzez wsparcie zwrotne ukierunkowane na kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków (Pomorski Fundusz Rozwoju – REACT-EU)”. Wysokość Wkładu Funduszu Funduszy dla Pożyczki na Odbudowę Biznesu wyniosła 10 000 000,00 zł. Decyzją Menadżera z 29.03.2023 r. udostępnione zostało Prawo Opcji. Dodatkowy Wkład wyniósł 2 000 000,00 zł, zwiększając Wkład Funduszu Funduszy do wysokości 12 000 000,00 zł.
Na mocy Aneksu do Umowy Operacyjnej wprowadzone zostały zmiany w parametrach pożyczki, w tym w zakresie minimalnej kwoty pożyczki, oprocentowania, wysokości wydatków na kapitał obrotowy – informacja poniżej.
Dostępna kwota Pożyczki na Odbudowę Biznesu wynosiła od 150 000,00 zł do 1 000 000,00 zł z okresem spłaty do 84 miesięcy. Możliwe było uzyskanie karencji w spłacie kapitału do 6 m-cy, przy czym karencja nie wydłużała okresu spłaty.
O Pożyczkę na Odbudowę Biznesu mogły ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa pomorskiego. Ze środków pożyczki mogły być finansowane przedsięwzięcia realizowane na terenie województwa pomorskiego, związane z wdrażaniem rozwiązań m.in. cyfryzacyjnych lub ekoefektywnych, a także ukierunkowanych na inwestycje rozwojowe, w obszarze działalności przedsiębiorstwa, obejmujące m.in.:
- zakup środków trwałych i produkcji, wartości niematerialnych i prawnych,
- modernizację środków trwałych i produkcji, wyposażenia i pomieszczeń wykorzystywanych w działalności,
- adaptację nowych pomieszczeń z przeznaczeniem na prowadzenie działalności,
- wyposażenie nowych lub doposażenie istniejących stanowisk pracy,
- doradztwo w zakresie wyżej wymienionych działań,
- inne związane z ekologiczną i cyfrową odbudową gospodarki, w tym np. ograniczające oddziaływanie na środowisko, dążące do niskoemisyjności, wprowadzające transformację cyfrową,
- zdolność do rozszerzania działalności o nowe produkty i usługi,
- zwiększenie produktywności m.in. poprzez wdrażanie nowych lub zmianę dotychczasowych rozwiązań produkcyjnych, a także zmiany w zakresie świadczenia usług,
- zakup maszyn i sprzętu lub rozbudowa zaplecza.
Z pożyczki możliwe było finansowanie wydatków inwestycyjnych, a także kapitału obrotowego bezpośrednio związanego z realizacją przedsięwzięcia rozwojowego (maksymalnie do wysokości 15% kwoty udzielonej pożyczki w obszarach preferencji oraz do wysokości 30% kwoty udzielonej pożyczki w pozostałych obszarach).
Zakup gruntów niezabudowanych i zabudowanych oraz nieruchomości lokalowych w ramach finansowanej inwestycji możliwy był do wysokości 10% kwoty udzielonej pożyczki.
Wkład własny Pożyczkobiorcy nie był wymagany. Udział Pożyczki na Odbudowę Biznesu mógł stanowić do 100% wydatków w ramach inwestycji.
Ze środków pożyczki finansowane były wydatki w kwotach brutto tj. z podatkiem VAT, bez względu na to, czy Pożyczkobiorca miał prawną możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT.
Pożyczka oprocentowana była na warunkach korzystniejszych niż rynkowe, z zastosowaniem pomocy publicznej/ pomocy de minimis, w wysokości:
- 1,71% w skali roku, w obszarach preferencji,
- 3,42% w skali roku, w pozostałych obszarach.
Pożyczka na Odbudowę Biznesu, której oprocentowanie zostało ustalone na warunkach korzystniejszych niż rynkowe, w wysokości wskazanej powyżej była udzielana zgodnie z zasadami:
- pomocy de minimis, o których mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L. z 2013 r. Nr 352, str. 1 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 900 ze zm.)
albo
- programu pomocowego opracowanego na podstawie art. 107(3)(b) TFUE zgodnie z Komunikatem KE Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 z 19 marca 2020 r. (Dz. U. UE. C z 2020 r., str. 91 z późn. zm.).
W przypadku niespełnienia jakiegokolwiek warunku umożliwiającego udzielenie pomocy na warunkach korzystniejszych niż rynkowe, z wykorzystaniem pomocy publicznej/pomocy de minimis, pożyczka mogłazostać udzielona na warunkach rynkowych według stopy referencyjnej obliczanej przy zastosowaniu obowiązującej stopy bazowej oraz marży ustalonej w oparciu o Komunikat Komisji Europejskiej w sprawie ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz.Urz. UE C 14 z 19.01.2008 r. lub komunikatu zastępującego). Nominalne oprocentowanie w skali roku na warunkach rynkowych wynosiło od 8,22% w zależności od ratingu oraz poziomu zabezpieczeń.
Obszary preferencji, które kwalifikowały się do udzielenia pożyczki na warunkach korzystniejszych niż rynkowe:
Projekty z zakresu cyfryzacji i ekoefektywności, przy czym:
- przez cyfryzację należało rozumieć rozwój infrastruktury łączności cyfrowej oraz rozwiązań w zakresie e-usług poprzez wykorzystanie technologii cyfrowej, a także wzrost kompetencji cyfrowych społeczeństwa, zastosowanie przełomowych technologii cyfrowych w gospodarce, poprawę w obszarze cyberbezpieczeństwa;
- przez ekoefektywność należało rozumieć wszelkie działania zmierzające do osiągnięcia neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju, w formie inwestycji wspierających zieloną transformację gospodarki, inwestycje w innowacyjne technologie ograniczające emisje i przyczyniające się do zmniejszenia wpływu na środowisko, a także inwestycje zmierzające do rozwoju elektromobilności z wykorzystaniem energii odnawialnej i paliw alternatywnych.
Pożyczka dostępna była ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i EFRR dzięki dofinansowaniu w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19.
Archiwalne dokumenty: